De Held – De held

Jo Jacobs noemt zich ‘De Held’. Waarom is onduidelijk want zijn Nederlandstalige liedjes steunen juist niet op heroïsche onderwerpen. Wel krijg je een prettig gevoel als je naar de debuut-cd van de Vlaming luistert. De schijf waaraan hij – naar eigen zeggen – veertien jaar heeft gewerkt, laat ongecompliceerde versjes horen. Over de tafel en de poes bijvoorbeeld. Ook wel eens liedjes van verlangen. Liedjes waarvan de tekstregels soms korter zijn dan de muziek klinkt. Een muzikale vorm die Vlaamse zangers vaker gebruiken. Bij De Held speelt die muziek een ondersteunende rol. Toch is die verre van simpel vormgegeven. De akoestische gitaar trekt de meeste aandacht maar de ‘oehs’ en de ‘ahs’ van het achtergrondkoortje zijn minstens zo belangrijk. Vooral in Twee jonge meisjes komt de symbiose tussen tekst en muziek goed naar voren. De uiteenlopende muziek is niet in één enkele stijl te vatten. De liedjes van Jacobs zullen ook wat noordelijker weerklank vinden.
Neem nou Typisch Belgisch weer. Als je ‘Belgisch’ simpelweg door ‘Hollands’ vervangt, kunnen ook Nederlanders zich volledig met de inhoud verenigingen. De Held is dan ook een aanwinst voor muziekliefhebbers in het hele Nederlandse taalgebied.

1 gedachte over “De Held – <em> De held </em>”

1. Miel Appelmans

Fijne bespreking. Blij dat jullie het talent van de ook voor ons, Vlamingen, nog zo goed als onbekende Jo Jacobs, onderkennen. Op onze site (www.denappel.be) stond die al een tijd geleden als Aanrader genoteerd. Ik heb overigens maar weet van 1 optreden van hem (in Gent, als voorprogramma bij Lieven Tavernier). Maar daarmoet normaal verandering in komen!!