Filidh Ruadh – A trip to Glenfinnan

Filidh

A trip to Glenfinnan
(VDE-Gallo vdecd1471)

Zoals bekend wordt er op veel plaatsen in Europa en de rest van de wereld Keltische muziek ten gehore gebracht. Zo ook rond het meer van Geneve en wel door het het trio Filidh Ruadh. De leden hiervan maken daarnaast ook deel uit van een dansband met de toepasselijke naam Loch Léman Ceilidh Band. Het gezelschap bestaat uit zangeres Isabelle Watson, die ook fluit en bodhran speelt, harpiste Christiane Rupp en tenslotte Nikita Pfister die trekzak, bodhran en hammered dulcimer (hakkebord) speelt.
Ze brengen volgens de ondertitel van de cd zowel oude als nieuwe Keltische ballades en traditionele Schotse muziek. Voor de opnamen van hun derde cd, en additionele couleur locale, togen ze naar de studio van Iain MacFarlane in het Schotse Glenfinnan. Maar liefst 21 stukken staan er op deze met 74 speelminuten zeer goed gevulde uitgave. Voornamelijk ballades, waaronder een aantal van Robert Burns, die op authentieke wijze met heldere, haast breekbare stem door Watson worden gezongen.
De begeleiding door harp en dulcimer zorgt daarbij voor een ontspannen en sfeervol klankbeeld. Watson laat horen ook prachtig a capella te kunnen zingen, vooral in de traditional Fill Oro. Enkele danstunes met accordeon zorgen voor een prettige afwisseling. Leuk aardigheidje is de zeven minuten durende bonustrack Moo, a cow music, waarop eigen composities van Pfister worden vermengd met het geluid van Schotse en Zwitserse koeien.
Enige kritische puntje zou kunnen zijn dat het Zwitserse trio zich veel meer met de oude dan met de nieuwe muziek bezig houdt. Evenzogoed hebben ze zich het genre op hoog niveau eigen gemaakt en aldus een erg mooi album afgeleverd.