Gavin Prior – All who wonder

gavin prior

All who wander
(Cambrian Records/Deserted Village CAM005/DV54)

Gavin Prior is een Ierse gitarist die speelt in een freejazz-metal groep. Daarnaast in een apocalyptische vocale formatie en in een noise duo. In het folkwereldje is Prior bekend als een van de grondleggers van het collectief The United Bible Studies. Voorwaar geen persoon om in een hokje te vangen dus deze Prior.
All who wander is een soloproductie, waar op twee tracks gastmusici hem op cello en vocalen bijstaan. De overige klanken komen van Prior. Op instrumenten (elektrisch, maar vooral akoestisch gitaar, mandocello en mandoline) en verder elektronica en veldopnamen. Dat laatste geeft vooral leven aan de merkwaardige, obscure composities, c.q. improvisaties van Prior. Je kan ze niet linken aan een separate compositie, maar zijn wel van toegevoegde waarde.
De songs van Prior worden vooral gekenmerkt door een aantal zaken: ze gaan vaak gepaard aan een traag ritme, er zijn vooral herhalingen met variaties en is er geen sprake van een couplet, refrein, couplet of vergelijkbare opbouw. Prior gebruikt ook onconventionele stemmingen. Zodanig dat er vrijwel altijd sprake is van een continu doorklinkende grondtoon, niet zelden meer dan één.  Soms lijkt die stemming niet even zuiver, maar wellicht is die optie juist een bewuste keus van de gitarist. De composities zijn dus meer stemmingsuitingen – in meerdere opzichten –  en zijn over het algemeen beperkt tot een drietal minuten.
Geen gemakkelijk album, zeker voor degenen die van een duidelijke kop en staart houden. Maar Prior weet wel sfeer te scheppen en als je je openstelt blijkt All who wonder een intrigerend album te zijn.