Goodtilnow – Out of the blue

Out of the blue

Goodtilnow is een kwartet muzikanten uit Amsterdam en Amersfoort dat sinds eind 2004 aktief is. Ze ontleenden hun naam aan een lied van Gillian Welch, en dan weet je meteen in welke richting je hun muziek moet zoeken. Een mix van moderne en traditionelere Amerikaanse country / folk, ofwel Americana, uitgevoerd op traditionele instrumenten als gitaar, banjo, dobro en bas en met veelvuldig gebruik van meerstemmige zang. Tot nu toe brachten ze twee democd’s uit met vooral covers, van bijvoorbeeld Lori McKenna en Patty Griffin, maar ook al met eigen werk van zangeressen Linda van der Meulen en Nathalie Lam. Op hun eerste volwaardige cd Out of the blue is dat aandeel eigen werk sterk toegenomen en dat is op zich al zeer lovenswaardig. In dit momenteel zeer populaire genre is genoeg te kopieren, maar er je eigen weg in vinden is een ander verhaal. Maar de dames leveren een paar composities af die absoluut niet misstaan naast het werk van de grootheden die ze coveren. Ze kleuren keurig binnen de lijntjes van het genre, herkenbaar, en ook wel wat voorspelbaar want veel nummers klinken als iets wat je al eens ergens gehoord hebt. Misschien een wat clichématige benadering van het country/folk genre, maar dat neemt niet weg dat Goodtilnow een prima klinkende cd heeft afgeleverd. Vooral de samenzang van de beide zangeressen is uitstekend en ook de instrumentatie is goed verzorgd. Alles ontspannen en mooi in balans, en gebracht door een hechte groep muzikanten die zich blijkbaar helemaal thuis voelen in dit genre.