Irish music in London

Voice 1It was mighty
(Topic Records TSCD679T)

It was great altogether
(Topic Records TSCD680T)

Soms verschijnen er van die monumentale uitgaves die een hoge historische en documentaire waarde vertegenwoordigen. Zo’n uitgave waar waarschijnlijk één of meerdere personen met veel liefde voor die muziek zeer veel tijd hebben ingestoken. Daar lijken me deze cd-boxen een goed voorbeeld van, met daarbij speciaal genoemd de naam Reg Hall als samensteller en documentator. Ze geven een overzicht van de geschiedenis van de Ierse muziek in Londen en zijn uitgebracht in de reeks The voice of the people. Elke doos bevat drie cd’s en een lijvig boekwerkje met zeer veel achtergrondinformatie over de muzikanten, de tijd waarin ze hun muziek maakten in Londen en de ontwikkeling van de Ierse traditionele muziek in het algemeen vanaf de dagen van de hongersnoden in het midden van de 19e eeuw. Een megaklus, lijkt me, om zoveel te kunnen vertellen over die tientallen,  meer of (meestal) minder bekende, geëmigreerde Ieren. In totaal bevatten de zes schijven meer Voice 2dan zeven uur aan historisch materiaal. De eerste box, The early days of Irish music in London, pakt de draad op in de 50er jaren van de vorige eeuw. Veel solo danstunes op viool of dwarsfluit, en soms een ceiliband waar accordeons de boventoon voeren. Tussen die vele (voor mij) onbekende namen staan toch ook die van de legendes op de uilleann pipes, Willy Clancy en Seamus Ennis. De tijdspanne van de tweede box, The continuing tradition, loopt van het eind van de 60er jaren tot 2014. De nadruk bij deze logischerwijs betere opnamen ligt meer bij duo’s, trio’s en groepen en bevat net als de andere box louter instrumentaal werk. Er werd daarbij ook geplukt uit radioprogramma’s. Al met al een rijk overzicht van de ontwikkeling van de Ierse traditionele dansmuziek die zo’n rijke bron van inspiratie was, en nog altijd is, voor velen.