O’Dreams – Irish ways and Irish laws

Dreams

Irish ways and Irish laws
(eigen beheer)

Zanger/gitarist John Flierman is al zo’n twintig jaar actief onder de naam John O’Dreams. Zijn voornaamste bezigheid bestaat uit het coveren van de Ierse grootheid Christy Moore, die hij qua zang, klank en sfeer vaak griezelig dicht benadert. Het trio O’Dreams heeft in grote lijnen hetzelfde uitgangspunt. De vernederlandste Ier Danny Guinan heeft in het verleden bewezen een prima songwriter te zijn, maar op deze schijf volgt hij voornamelijk ’the Irish ways’ van Flierman. Vaste begeleider Ed Veltrop completeert het stel op accordeon en toetsen en draagt ook vocaal zijn steentje bij. We horen het trio op tien live-tracks die werden opgenomen in schouwburg Amphion te Doetinchem. Bekende klassiekers met een hoog Christy Moore gehalte, zoals te verwachten. Van het fraaie a capella gezongen Irish ways and Irish laws, waarnaar het programma werd genoemd waarmee de heren de afgelopen twee jaar langs de theaters en folkclubs toerden, langs nummers als Missing you, Follow me up to Carlow, The raggle taggle gypsy tot Back home in Derry. Dan volgen er nog twee studiotracks, Dublin en Kilburn High Road, waarop Danny Guinan het vocale voortouw neemt. Het klinkt allemaal prima, ze doen keurig en degelijk wat je zou mogen verwachten, en dus gebeurt er dan ook niets verrassends op deze cd. Wat naar verluidt in het theaterprogramma wel het geval was en dan is het jammer dat er niet voor een gedurfdere selectie is gekozen. Komend najaar wordt een nieuwe toer onder de naam An Irish crossroads op de vaderlandse podia losgelaten.