Paul Ambach – Boogie business

Het boek heeft als ondertitel ‘Veertig jaar achter, naast en op het podium’. Het had net zo goed ‘Het onwaarschijnlijke leven van Paul Ambach, alias Boogie Boy’ kunnen heten. Er is één constante in het leven van deze hyperactieve man: muziek! Zelf muzikant, al tijdens zijn studententijd en nu nog steeds, is hij vooral concertorganisator geweest.

Het boek verhaalt zijn leven en al bij het lezen van de eerste bladzijden besef je dat muziek in de genen zit van de Joodse familie Ambach. Grootvader Getzel was klezmermuzikant en pianostemmer. Vader Jossele kwam in 1928 als zestienjarige bij een oom in Antwerpen inwonen. Voor zijn zangtalent werd Jossele, die omwille van de oorlog uit Antwerpen vertrokken was, ingelijfd bij het koor van de opera van Lyon.
Op 21 maart 1948 werd Paul te Wilrijk geboren waaruit al blijkt dat vader aan de Nazi-terreur ontsnapt is. Welk toeval hier gespeeld heeft is te lezen in het boeiend begin van het boek, dat kort de voorgeschiedenis van Paul Ambachs Joodse familie beschrijft. Ook wat in het leven van Paul zelf allemaal gebeurde is vlot geschreven. Muziekjournalist Dirk Steenhaut heeft de opsomming van de vele contacten die Paul Ambach, als concertorganisator, gehad heeft opgetekend en erg boeiend neergeschreven. Daardoor leest het boek bijzonder aangenaam.
Als adolescent was Paul al bovenmate geboeid door muziek. Onder de lakens luisterde hij naar het jongerenprogramma op Europe1: Salut les copains. Op de middelbare school leerde hij Luc Renneboog kennen. Luc, die in 1994 stierf, zou later bekend worden als Luke Walter Jr. en stichter van de groep Blue Blot. Met zijn broers en met Luc richtte Paul Ambach, die op een Wurlitzer speelde en dat nog steeds doet, een groepje op: Ambach Circus. Vanaf dan werd muziek voor hem belangrijker dan zijn studies. Concerten organiseren werd zijn passie en pas goed twintig jaar oud had hij al een vennootschap die de naam droeg ‘General Entertainment Management, concert promotors’. In 1975 stichtte hij het evenementenbureau ‘Make It Happen’. Deze activiteit werd alsmaar belangrijker.
Op de duur werd hij mede-eigenaar van de mega-zaal Vorst Nationaal. En had zijn vrouw hem niet tot de rede geroepen na een hartaanval op zijn zesenveertigste, dan zou hij ook nog het Sportpalies te Antwerpen hebben gekocht. Dat deze passie hem in contact bracht met groten uit de internationale muziekwereld zoals Santana, Robert Plant en Jimmy Page, Bob Marley, James Brown en vele anderen is, ondanks het herhalend scenario bij dergelijke ontmoetingen, boeiend beschreven.
Het boek leert ook veel over de wereld van internationale mega-shows zoals Disney on Ice en Riverdance. Natuurlijk komt ook zijn leven als muzikant ter sprake. Niet voor niets staat in de ondertitel ook ‘op het podium’. Onder de naam ‘Boogie Boy’ heeft hij de wereld bereisd en naar eigen zeggen, immense zalen plat gespeeld. Ook deze verhalen, die je wel met een korrel zout mag lezen – nederigheid is in deze niet aan Paul Ambach besteed -, zijn leuk om lezen.
Thans is Ambach niet meer actief in de concertbusiness, maar als vader is hij wat fier dat zijn dochter in zijn voetstappen is getreden en productiemanager werd van onder meer Leonard Cohen.
Een boek dus, boordevol muziek. Nog een weetje uit het boek: Luc Walter, het pseudoniem waaronder de vader van Luc Renneboog enkele liedjes op plaat heeft gezet, is de auteur van het volkse erotische liedje: De Witte Muis. (Voor een frank, moogt ge mijn muizeke eens zien…)