Paul Verschuur – Een nieuw begin

Paul Verschuur - Een nieuw begin

Een nieuw begin
(Paul Verschuur Muziek, )

Ossenaar Paul Verschuur had al een hele muzikale geschiedenis achter zich liggen, vooraleer hij er aan toekwam zich toe te leggen aan het zelf schrijven en vertolken van liedjes in de moerstaal.
Al in zijn kinderjaren werd Paul Verschuur gegrepen door het muziekvirus. Via tienerervaringen met punkrock en metal groeide bij hem het besef dat muzikale verdieping goed zou zijn. Paul besloot auditie te doen bij de Rockacademie in Tilburg en werd aangenomen als bassist. Op het moment dat hij het diploma ‘Docent muziek met als afstudeerrichting popmuziek’ mocht ontvangen, had hij al weer heel wat meer bandervaring opgedaan. Inmiddels heeft Paul een lespraktijk en een projectstudio aan huis.
Toen hij de dertig passeerde, begon zich een nieuwe muzikale behoefte te manifesteren: het brengen van kleine, zelfgeschreven liedjes in de eigen spreektaal. Het werd een puur solo-project, want de twaalf liedjes die te vinden zijn op Een nieuw begin werden niet alleen geschreven, maar ook ingespeeld en opgenomen door Paul. Er is één toevoeging van buitenaf: Rik van der Sanden speelt contrabas op het nummer Dorp aan de rivier. Dat lied is een ode aan zijn geboortedorp Lith. Paul Verschuur zoekt de inspiratie dichtbij huis en dat levert prima liedjes op, die met verve worden vertolkt. Intiem, met een mooie verwoording van gevoelens en gedachten. De Bende van Oss komt aan bod in Omerta, en de oevers van de Maas worden vanaf de fiets aanschouwd in Alles. Geboorte en dood houden elkaar in evenwicht (Het laatste lied versus Julie) en Thuis zijn is uiteindelijk toch het beste. Hopelijk blijft het voor Paul Verschuur niet bij deze ene uiting in het Nederlands.