River Zydeco Band – Down The Line

River-Zydeco-Band-Down-the-line

Down The Line
(Silvox Records Sil349)

Ruim 25 jaar staat River Zydeco Band op de planken met een mengelmoes van muziekstijlen die in de Mississippi Delta bij elkaar zijn gekomen: een dosis blues- en jazz-invloeden, met zydeco als duidelijke boventoon. Met Down The Line maakt de band als ambassadeurs van de zydecoscene in Nederland de balans op.
Al hebben ze heel wat zielen gewonnen met het ZydecoZity festival in Raamsdonksveer, maar ook ver buiten onze landsgrenzen, toch blijft zydeco in de lage landen een ondergeschoven kindje. Om dat te doorbreken heeft River Zydeco Band gekozen voor een commerciëlere aanpak om de muziek bij een groter publiek onder de aandacht te krijgen. Je ontkomt er dan niet aan om de muziek meer te polijsten, de scherpe randjes eraf te halen en vooral ook iets gelikter uit de hoek te komen. Down The Line is een lust voor het oor, vooral ook omdat de mix erg fraai in elkaar steekt. Er is een heel spectrum aan instrumenten bij elkaar gekomen, en ondanks dat klinkt de cd heel transparant, en komt ieder instrument geheel tot zijn recht. De drie dames in de achtergrondzang zijn een absolute toegevoegde waarde in de nieuwe sound. Datzelfde geldt voor de blazerssectie die regelmatig met degelijke arrangementen aan bod komt, in bijvoorbeeld Zydekosis.
Ditmaal geen covers van zydeco-grootheden uit Louisiana, maar juist allemaal eigen werk. Huidige frontman Edwin Balogh schrijft degelijke songs en beschikt ook nog eens over een prettige stem.  De song Long Time Ago heeft mijns inziens alles aan boord om los te gaan bij de commerciële radio-omroepen. De rijke variatie van lekkere dansbare grooves plaatst de muziek ergens tussen de bluesy accordeonklanken van Clifton Chenier en de double-kick nouveau zydeco.
Down The Line is in alle opzichten geslaagd, heel kleurrijk en inderdaad klaar om een groter publiek te vangen met de immer opgewekte en zomerse klanken van deze rijke rootsmuziek uit Louisiana. Een absolute aanrader!