Theo Mackaay – Met de hemel weet je het nooit

Met de hemel weet je het nooit

(Kosterman/Mackaay/Spek KMS2016)

In 1980 kwam de Utrechtse popgroep Braak met de baanbrekende lp Suite voor een hypochonder, een conceptalbum in de Nederlandse taal, dat ook op mij de nodige indruk maakte. Theo Mackaay, Hans Kosterman en Simon Been waren de belangrijkste leveranciers van teksten en melodieën. Been stapte na deze eerste Braak-plaat samen met zangeres Cherry Wijdenbosch uit de band (om vervolgens hits te scoren met Dame uit Suriname en Vang me). Mackaay en Kosterman bleven en maakte nog twee platen met Braak, waarvan Heldenkermis zeker ook veel sterke momenten kent.
Vele jaren later besloten Mackaay en Kosterman het muzikale vuur weer op te stoken. Ze werkten aan een reeks nieuwe nummers, waarvoor ze samen tekst en muziek maakten. Daarnaast maakte Hans Kosterman muziek bij teksten van Willem Velema. Echter, in 2013 werd Hans onverwacht ernstig ziek, en kwam te overlijden. Dat had even zo goed het einde voor het project kunnen betekenen, maar gelukkig werd er doorgezet. Muzikant, arrangeur en producer Matthijs Spek speelt een belangrijke rol in het geheel. Verrassend genoeg is ook een nummer van de hand van Simon Been op de nieuwe cd te vinden.
Met de hemel weet je het nooit past in de traditie van Braak, maar dan met wat meer invloeden van americana, country, soul en blues. Zestien nummers die tekstueel en muzikaal goed in elkaar steken en ook uitstekend worden uitgevoerd. Daarvoor werden gerenommeerde musici als Arthur Bont (drums, percussie), René van Barneveld (pedal steel), Gert Wantenaar (accordeon) en Roel Spanjers (piano) ingeschakeld.
Theo Mackaay is al 35 jaar een gerenommeerd beeldend kunstenaar. Hij ontwierp onder andere het ‘Gouden kalf’. Op de binnenkant van het in drieën uitklapbare digi-pack is een kunstwerk van Mackaay te vinden. Alle teksten werden opgenomen in het cd-boekje.
Het is vanzelfsprekend dat de cd is opgedragen aan Hans Kosterman.