9Bach – Anian

Anian
(Real World CDRWP214)

9Bach is een Welsh gezelschap rond zangeres Mirain Haf Roberts (ook piano en hammered dulcimer), die wordt bijgestaan door percussionist Ali Byworth, bassist Dan Swain, Esyllt Glyn Jones op harp en zang, Lisa Jen als pianiste en zang en tenslotte gitarist en hammered dulcimerspeler Martin Hoyland.
De meeste composities worden door de laatst genoemde bandleden aangeleverd. Niet verwonderlijk dat de gitaar en de piano dan de meest bepalende instrumenten zijn in de enigszins vervreemdende muziek van 9Bach. De zang van Haf Roberts raakt eerder aan soul en R&B dan dat ze volks klinkt en de riffs zijn sterk funky. Je moet verrekte goed luisteren om de wat meer folky instrumenten (harp en dulcimer) te ontwaren. In een nummer als Yr Olaf ontdek je dan flarden van een hakkebord. Veel instrumenten worden door kleine kastjes vol elektronica geleid, zo ook de genoemde folkinstrumenten. De harp klinkt bijvoorbeeld sterk als een goedkoop elektronisch keyboard, maar dat kan ook een kwestie van opnametechniek zijn. Pas in track 7 hoor je voor het eerst herkenbaar het geluid van het snaarinstrument.
Het is dus erg wennen aan dit unieke geluid. Je kan het geen folk noemen, eerder een vorm van artistieke new age met akoestische instrumenten. Ik ben er niet echt kapot van, met name omdat de zang op den duur gaat irriteren door de ‘oehtjes en aahtjes’ met de vibratie op maximum. Gelukkig eens een ander geluid uit Wales, maar in het folkcircuit zullen ze geen poot aan de grond krijgen. In het alternatieve netwerk waarschijnlijk des te meer.