Beoga – Before We Change Our Mind

Before we change our mind
(Beoga 06 / Munich)

Eindelijk weer eens een Ierse band die met het uitbrengen van een vijfde studio-album zeker niet bij hun debuut is blijven steken. Beoga durft de traditie los te laten, door vooral een eigen geluid te laten horen. Uiteraard wel gestoeld op de traditionele Ierse muziek, maar dan geheel zelfstandig ingekleurd met rijke muzikale ideeën en sferen.
De innovatieve muzikanten hebben hun rijke muzikale ervaringen vervlochten met de oude Ierse traditie. Alle tunes op dit album, samengebracht in zeven tracks, zijn van eigen hand, al dan niet vanuit een traditioneel idioom geschreven. Het ene moment heel ingetogen en het andere moment juist bombastisch. Het geluid van Beoga wordt doorgaans bepaald door de Ierse trekharmonica’s die door twee bandleden bespeeld worden. De toetsen en in dit geval de gasten van het Arco String Quartet brengen de landschappen tot leven waarin de meest fraaie tunes geplaatst worden.
Het instrumentale geweld wordt afgewisseld met een viertal songs waarin zangeres/fiddler Niamh Dunne het beste uit zichzelf naar boven haalt. Ook hier klinken de songs wel vertrouwd Iers, toch maken de rijke arrangementen van ieder lied een geheel eigen gefabriceerd juweeltje. Een traditional als The bonny ship The Diamond krijgt een eigenheid mee, waardoor het lied geheel anders klinkt dan de gekende uitvoeringen van dit lied. Ook Tommy Makem’s Farewell To Carlingford is in een heel fris nieuw jasje gestoken.
Met Before we change our mind toont Beoga lef, maar ook een enorm stuwende kracht. Producer Michael Keeney (o.a. Ed Sheeran en Bonnie Raitt) heeft Beoga perfect aangevoeld en dit kwintet absoluut naar een hoger niveau getild.