Broom Bezzums – No smaller than the world

No smaller than the world
(Steeplejack music Sjcd017, www.broombezzums.com)

Grote inspiratiebron voor Broom Bezzums is het Britse Show of Hands. Eerdere albums van het Duitse duo konden me niet helemaal overtuigen, maar No smaller than the world bewijst dat wat in het vat zit niet verzuurt. De kwaliteit van de Duitse groep komt nu eindelijk naar boven. Wellicht te danken aan de uitstekende productie door Jürgen Treyz.
Net als hun voorbeelden zijn Mark Bloomer (vooral snaren en percussie) en Andrew Cadle (snaren, pipes, piano en fiddle) multi-instrumentalisten. Op dit album wordt Katie Doherty als vast lid van de formatie genoemd. Daardoor beschikken ze over drie leadvocalisten, maar niet allen even sterk. Wat wel prima op dit album tot zijn recht komt is de ijzersterke meerstemmige zang, een ijkpunt in de liederen.
Die liederen – en enkele instrumentale sets – zijn een goed gemengde verzameling van eigen composities, traditionals en bewerkt materiaal van Woody Guthrie en Jezz Lowe. Bij dat eigen werk zitten enkele pareltjes, zoals het shanty-achtige Keep Hauling, het protestlied Here we go again – over de eenzijdige verdeling van geld en macht. Het schitterende Fishing in troubled waters (over driftende en uitgestoten vluchtelingen) is zeker het hoogtepunt van de schijf. Innemend gezongen, fraaie vocale harmonieën, spaarzaam maar effectief begeleid op vn gitaar en mandola en een ontroerende melodie.
Maar ook in de bewerking van de traditional High Germany bewijst Broom Bezzums dat als je creatief bent, je van een uitgemolken song nog iets heel fraais kan maken. Een knappe, krachtige uitvoering van Bare Knuckle rehabiliteert de ten onrechte onderschatte componist Jezz Lowe.
Als gasten leveren onder meer producer Treyz (dobro), Ian Stephenson (contrabas, accordeon), Gudrun Walther (zang, viola en accordeon) en Andy May (toetsen) bijdragen.