Circle J
Year of the goat
(Sonic Rendezvous – geen nummer)

The Real McKenzies
Rats in the builap
(Fat Wreck Chords FAT941-2)

Metal- of powerfolk is schijnbaar enorm populair. Binnen de kortste keren verschenen verschillende schijven met stevige op zowel folk als (metal)rock gerichte muziek. Nog steeds worden ze gecategoriseerd onder punkfolk, maar het heeft absoluut niets met de stroming van – onder meer – The Pogues te maken. Hier domineert de kenmerkende overstuurde elektrische gitaar en opvallend vaak behoort de doedelzak tot het standaard instrumentarium. Je hebt nog een categorie groepen die eerder pretfolk maken: stevige muziek, losjes, vrolijk en een grote bierconsumptie oproepend of als resultaat van… Het Nederlandse kwintet The Circle J schaar ik toch eerder onder de powerfolk dan de pretfolk. Ook al zijn de meeste nummers in een rap ritme en een groot meehos tempo, de teksten niet echt dat wat je bij een folksongs pur sang kan en mag verwachten. Doch met doedelzak, de nodige whistles, bouzouki, mandoline en banjo beschikt de groep over meer folkinvloeden dan menig geëlektrificeerd gezelschap. En dan brengen ze ook nog een fraaie semi-akoestische popachtige songs van grote klasse als Lost & found, dat mij sterk deed denken aan het lied Breakfast at Tiffany’s. Beyond the edge is dan weer een voorbeeld van een lekker raggende distorted gitaar met folkie intermezzi, maar ook een lekkere meezinger. Dollen gebeurt met de traditional Knockapoulka. Melige pret, maar dat is hen vergeven vanwege de kwaliteit van de rest. Is Circle J nog een jonkie, dan mag je The Real McKenzies al oude rotten noemen. Met Rats in the Builap is het elftal cd’s compleet en dat in pakweg 20 jaar. De band klinkt dan ook geolied, ook na diverse bezettingswijzigingen. Hier wordt zelfs gebruik gemaakt van polyfoon doedelzakopnamen. Opener Wha saw the 42 doet wel erg veel aan een bekende schotse traditional denken en is ook de enige trad van de 14 nummers tellende cd. Up on a motorbike is dan weer een kruising tussen honkytonk, Chris Isaak en een rockband, met dan in de 7e versnelling. The real McKenzies hebben meer speedrocktracks dan folkie invloeden, op die eeuwige doedelzak na dan. Wel zijn de nummers toegankelijk met lekkere vlotte, pakkende melodielijnen. En omdat de Real McKenzies echt uit Canada schijnen te komen, noemen we het voor het gemak dan maar metalmerica. Ach, als je maar geniet.