David Corley – Available light

David Corley - Available light

Available light
(Continental Song City CSCCD 1111, Munich)

Op je 53e je debuut-album uitbrengen, dan heb je een lange aanloop gehad… David Corley’s leven stond toch al vroeg in het teken van muziek. Hij verafschuwde als kind pianoles, omdat melodietjes als Twinkle, twinkle little star en Mary had a little lamb maar bleven rondtollen in zijn hoofd. In plaats daarvan speelde hij liedjes na van de radio en zocht hij de noten uit van thuis rondslingerende bladmuziek. Al snel maakte hij zijn eigen melodietjes. Rond zijn twintigste ontwikkelde Corley zich als singer/songwriter, maar kende weinig vaste voet onder zijn grond. Hij wisselde studeren aan de universiteit af met allerlei baantjes. Op het laatst woonde hij afgezonderd in een trekkershut op een berg in Georgia. Als Corley daar op z’n 40e geen hartaanval had gekregen, dan zat hij daar nu waarschijnlijk nog. Hij besloot van de operatie op te knappen in zijn geboorteplaats Lafayette. En daar begon de muzikale vlam weer sterk te flikkeren. Via crowfunding (Kickstarter) haalde David Corley voldoende geld bij elkaar om zijn debuut-cd te realiseren. Tien nummers van eigen hand werden vastgelegd onder de productionele leiding van de Canadees Hugh Christopher Brown, die tevens allerhande toetseninstrumenten inspeelde en achtergrondvocalen verzorgde. Corley, die zelf piano, gitaar en bas inspeelde, beschikt over een diepe, rauwe stem die herinneringen oproept aan de jonge Tom Waits of aan Tony Joe White. De muziekstijl is het het best te omschrijven als een combinatie van lome blues, country en rock. De liedteksten zijn de notities van een observator. De handgeschreven versies van alle tien de teksten van de liedjes zijn gereproduceerd op een apart inlegvel.