Demi Knight – Songs about unfaithful men

Demi Knight

Songs about unfaithful men

De jonge singer-songwriter Demi Knight werd landelijk bekend door haar deelname aan het vierde seizoen van De Beste Singer/Songwriter van Nederland. Jammer genoeg werd ze tot grote verbazing van velen onvakkundig door de alleenrecht hebbende programmamaker Giel Beelen tijdens de voorlaatste aflevering naar huis gestuurd. Met haar ruimtevullend stemgeluid en haar prachtige countrysound was ze voor mij de absolute winnaar van dit seizoen. Demi kondigde al aan niet bij de pakken neer te gaan zitten, en hier is ze zo’n half jaar na het programma met een indrukwekkende debuut-EP. Met een stemgeluid ergens tussen Emmylou en Dolly, en een vijftal sterke songs weet ze menigeen in te pakken. Knight moet het vooral van haar mooie stem hebben, haar gitaarspel is basic, maar doeltreffend. Meer heeft ze eigenlijk ook niet nodig, maar met haar toffe band klinkt ze extra vet. De gebroeders Bram en Filip Schrijvers op respectievelijk bas en elektrische gitaar, plus de geweldige drummer Martijn Soeterbroek zetten een stevige en retestrakke country-rocksound neer. David Gram is het toetje, zijn steel guitar-spel is de finishing touch. Knight groeide op naast de platenkast van haar countryminnende vader, met een gitaar binnen handbereik. Wat zal ze vaak meegezongen hebben met haar grote voorbeelden, want hoe kom je anders aan zo’n indrukwekkende country-stem. Knight komt heel overtuigend over en klinkt met haar jonge leeftijd al behoorlijk doorleefd. De songteksten over ontrouwe mannen zullen niet allemaal autobiografisch zijn, maar zitten stuk voor stuk prima in elkaar. Ze kiest voor mooie akkoordenschema’s, al blijft Half full de grootste favoriet. Alle songs hebben hitpotentie, maar laatstgenoemde zou zo de bovenste regionen van de hitlijsten kunnen sieren. Demi Knight zet een veelbelovend debuut neer, heel sterk en vol overgave. Dat ga ik binnenkort zeker live aanschouwen!