Diverse Artiesten – Amerli, refugees for refugees

amerli

Amerli
(Muziekpublique 07, Xango)

Een tiental jaar geleden verscheen een cd Musique vivante met muziekopnamen van muzikanten uit verschillende AZC’s in Nederland. Vluchtelingen vanuit de hele wereld, amateurmusici en een enkele professional ook. Muziekpublique brengt met Amerli een soortgelijk idee op de markt. Al zijn er sterke verschillen.
De muzikanten op deze cd zijn afkomstig uit Iraq, Afghanistan, Pakistan, Syrië en Tibet, terwijl een groot deel van Musique Vivante werd gevuld door Afrikaanse muzikanten. Ze worden wel aangevuld met Belgische collegae. Tevens hebben we hier te maken met echte professionals, die een gedegen scholing in eigen land genoten. Musique Vivante bestond grotendeels uit niet professionals.
Op Amerli vindt ook een samensmelting plaats. Van culturen en instrumenten die normaal gesproken niet of nauwelijks met elkaar musiceren. Zo speelt een qanun samen met een duduk, of een viool met sarod, een tabla met een saz. In feite volgt de muziek het spoor van de zijderoute. Veelal (midden) Oosters dus. De composities zijn nu en dan bewerkingen van traditionals, maar merendeels toch eigen werkstukken. Meest aansprekend vond ik de nieuwe compositie Babylon van Ali Shaker Hassan Abayati, die uitmuntend de sfeer van het oude Mesopotamië weergeeft. Ook Carava is een heerlijke instrumental, met een muzikale samenspraak tussen sarod, duduk en ud in een ietwat sinistere sfeer.
Door de vele muzikanten (26) en de verschillende samenstellingen kan je nauwelijks spreken van een coherent album. Dat is in dit prima initiatief het enige manco.