Edo Donkers – Fortress

Fortress
(EDCD3, Sonic Rendezvous)

Americana singer-songwriter Edo Donkers heeft zijn derde cd deels via crowdfunding gerealiseerd, zeven jaar na het uitbrengen van zijn vorige album A sense of home. Waar Edo op zijn eerste twee platen werkte met Gabriël Peeters als producer, heeft hij ditmaal gekozen voor Erik Spanjers, die tevens drums, percussie en achtergrondvocalen verzorgde. Er werd gewerkt vanuit het principe ‘minder is meer’, spelen wat nodig is, ruimte open houden.
Voor Fortress werd gekozen voor een intieme aanpak. Dus niet stevige nummers afgewisseld met ballades, maar meer een algemene aanpak, waarin de teksten en de zang een centrale plek innemen. De twaalf tracks vloeiden allen uit de pen van Edo Donkers, die zich geïnspireerd weet door de wereld om hem heen, waarin het kleinmenselijke aan bod komt, maar ook existentiële kwesties de revue passeren.
Voor de verdere instrumentale invulling van Fortress werd een beroep gedaan op Eric van Dijsseldonk (gitaar), Roel Spanjers (toetsen) en Bart Wijtman (bas), die zich op meer dan gedegen wijze kwijten van hun taak. Drie nummers wijken qua bezetting af. Op Resonate wordt de instrumentale ondersteuning ingevuld door Donkers’ Song Journey kompanen Abel de Lange (resonator gitaar, achtergrondzang) en Louis ter Burg (mandoline). Lonely out there kent, naast het vaste trio, de medewerking van Koppe Koppeschaar (gitaar/mandoline) en Anna de Beus (achtergrondzang), die al vanaf de debuut-cd tot de vaste begeleiders van Edo Donkers behoren. Het afsluitende akoestische nummer Weight of the years werd pas op het laatste moment toegevoegd aan de cd. De opnames hiervoor vonden plaats bij Edo thuis en voor wat betreft de zeegeluiden in Castricum aan Zee. De afwisseling die met deze drie afwijkende inkleuringen wordt bereikt werkt uitstekend in het geheel van Fortress. Een overtuigende plaat, waarop Edo Donkers zijn talent verzilvert.