Goes en de gasten – Onskentons

Goes

Onskentons

De zingende verteller Michel Goessens komt uit Sleidinge, onder de rook van Gent. In zijn rake en anekdotische schetsen sluipt af en toe een beetje Lieven Tavenier binnen, zoals in Lang in Landegem. Maar meer nog lijkt de Oost-Vlaming, in zijn keuze en vormgeving van de gezongen verhalen, verwant met de schrijver Louis Paul Boon. Bijvoorbeeld in het bloederige Jef Vermassen en In ’t weekend en ’t verlof, maar ook wel in Gangbang in Destelbergen. Toch is Goes nooit echt expliciet. Per slot van rekening moet de fantasie van de luisteraar ook worden geprikkeld. Het Sleins dialect geeft zijn observaties een oprecht karakter en met zijn heerlijke donkere stem slingert hij er wat Engels tussendoor om het waarheidsgehalte verder te verhogen. In Kapte mij open klinkt zijn folk nog klassiek, maar vaker is de muziek in jazz- of bluesvorm gevat. De begeleidende Gasten leveren een bijdrage die nergens overdadig is. De swingende piano en het mysterieuze hammondorgel van Jan Borré, evenals het gedoseerde snarenwerk van Gijs Hollebosch, passen uitstekend bij de dertien liedjes. De jazzy muziek omvat teksten van een ware kleinkunstenaar en daarmee verwerft Goes met zijn Gasten een volstrekt unieke plaats in de Vlaamse folk.

1 gedachte over “Goes en de gasten – <em>Onskentons</em>”

1. Ralph-Christian Hartman

Beste Joop,

Voor mij, en Jorien, was Dranouter een eerste kennismaking met Goes & de Gasten. Wij waren gelijk ‘verkocht’ door de oprechte combi’s van teksten. muziek en performance. Daar gebeurde niet ‘zomaar’ iets. Je woorden/beschrijvingen zijn ons uit ’t hart gegrepen. Michiel Goessens en zijn trawanten waren voor ons de revelatie van het festival. En jij doet daar nog ’n cadeautje bij… Ook z’n (eerdere) cd ‘Veur ’t zelfste geld’ is absoluut niet te versmaden.
    Hartelijk gegroet!