Hackensaw Boys – Charismo

Hackensaw Boys Cover

Charismo

Het oeuvre van Hackensaw Boys is net zo afwisselend als de vele bezettingen die deze formatie door de jaren heen heeft mogen beleven. Fiddler Ferd Moyse is de constante factor bij dit uit Virginia afkomstige gezelschap, dat muziek speelt die ergens tussen bluegrass en old-time in hangt.
De aanwezigheid van een gedegen zanger bepaalde bij ieder album of de nadruk op songs of op tunes zou gaan liggen. Mijn persoonlijke favoriet bleef voor lange tijd het met degelijke songs gevulde album Love what you do uit 2005. Het heeft ruim tien jaar geduurd voordat er wederom een album van soortgelijk kaliber gelanceerd werd. Op Charisma horen we de best uitgebalanceerde Hackensaw Boys ooit, en dat heeft te maken met de sound die de band vooral in de laatste jaren heeft ontwikkeld rond zanger/gitarist/songwriter David Sickmen.
Sickmen en Moyse zijn verantwoordelijk voor de composities op dit album, voornamelijk songs die hebben kunnen rijpen tijdens hun omvangrijke tournees, zo ook door Nederland. Hackensaw Boys is niet alleen beter uitgebalanceerd, de arrangementen zijn heel degelijk waardoor de songs een kop en een staart kregen, en er hier en daar zeer rijke instrumentale loopjes gespeeld worden.
Het slagwerk, doorgaans op een draagbare drumset van aan elkaar gelaste conservenblikken, wordt gespeeld door Bryan Gorby. De banjo is in handen van Jimmy Stelling, de mandoline wordt getokkeld door Thomas Oliver, die meteen ook de contrabas heeft ingespeeld. Charismo is met zorg door Larry Campbell (o.a. Bob Dylan en Levon Helm) geproduceerd, waarbij de ongepolijste roots van de hard werkende man niet werd weggepoetst. Sterker nog, Hackensaw Boys kan zich makkelijker meten met bands als The Clash, dan met de gladde countrymuziek uit de rijkere Nashville studio’s. Alle songs op Charismo zijn dansbaar, en daar ligt ook het uitgangspunt van de band.
Waar het voorheen regelmatig wat rommelig over kwam, hier is de schuur duidelijk aangeveegd voordat het feest kan beginnen. Charismo is Hackensaw Boys op zijn best!