Herman Brock JR – The old world

Herman-Brock-JR

The old world
(Eigen beheer HB1401)

Zeer fraai vormgegeven werk van Herman Brock JR, die de kneepjes van de bluegrass van thuis uit met de paplepel heeft binnen gekregen. Verhalen over gelukzoekers in Amerika, die met handen vol geld terugkeerden naar zijn Zeeuwse geboortegrond, hielden Brock JR al sinds prille tiener bezig. Zo ook de Zeeuwse volksverhalen. Daarnaast tourde Brock al regelmatig met diverse akoestische samenstellingen door de Amerikaanse streken waar het gras blauw is. Om al deze invloeden allemaal samen te brengen trok hij jaren uit. Het resultaat is een een verbluffend mooie cd die ongelooflijk Amerikaans klinkt. De Amerikaanse rootsmuziek-invloeden, het gevoel van vroeger en een enorme beheersing van de snaarinstrumenten levert een knap staaltje op. Brock haalde de crème de la crème van de Nederlands/Vlaamse bluegrass-scene bij elkaar om de grote klus te klaren. Onder andere Bluegrass Boogiemen, Joost van Es, Janos Koolen, David Buyle en zijn eigen Brockettes maken deel uit van dit project. Brock maakte het album op indrukwekkende wijze wereldkundig bij NPO’s Vrije Geluiden afgelopen februari. The Old World staat bol van eigen werk dat naadloos aansluit bij het werk van de grootmeesters in de bluegrass. De cd werd in Nederland opgenomen en in Nashville gemasterd. De vette sound van banjo, mandoline, dobro, fiddle, gitaar, contrabas en meerstemmige zang blijft ongetwijfeld hangen, ook al is de cd al menige minuten uitgespeeld. Zestien tracks met een gezamenlijke speelduur van ruim vijftig minuten, en een uitgebreid zeer verzorgd cd-boekwerk, ingelijmd in een dikke kaft, maken van deze cd een bijna niet te overtreffen fijngeslepen juweel. Daarmee wordt de toon gezet, een brug tussen Zeeuws-Vlaanderen en Kentucky gebouwd, met Terneuzen als middelpunt van de wereld.