Ian Melrose – Swirling sands

melrose - swirling sands

Swirling sands
(Acoustic Music Records 319.1539.2)

Music from Kühlungsborn is de ondertitel van deze cd van gitarist Ian Melrose. De composities zijn geïnspireerd door een verblijf in deze badplaats aan de Baltische zee. Opener Dawn over Kühlungsborn is een relaxte instrumental, waarin je toch al elementen van wat verder volgt hoort. Meer dan ooit brengt Melrose modulaties in zijn composities aan, waardoor de fraaie harmonische melodieën wat naar de achtergrond verdwijnen. De cd is dan ook minder als Keltisch te bestempelen en meer als new acoustic music. Voor sommigen dus behoorlijk wennen, maar Melrose weet desondanks elke keer de gevoelige snaar te beroeren. Want hoe jazzy – akkoorden en structuur – Molli versus bijvoorbeeld ook is, de melodie blijft de rode draad van de songs en nergens vergaloppeert Melrose zich in onnodige geldingsdrang met oeverloze improvisaties. Behalve eigen composities bewerkt Melrose een drietal dansmelodieën uit de Mecklenburger regio. Dat doet hij heel verrassend met gastmusici Mathis Mayr (cello) en Gregor Schulenburg (duduk, fluit). Misschien nog het dichtst tegen het gekende fingerpickingwerk van de Schotse gitarist ligt de tune Monsieur B, opgedragen aan zijn gitaarvoorbeeld Pierre Bensusan. Toch knap dat je zo’n composities schrijft met de echo’s van Bensusan daarin vastgelegd, naast eigen herkenbare patronen. Enkele werkstukjes van Melrose hebben dan weer een renaissance-achtige sfeer, zoals het zeer fraaie Lonely figure on the promenade, verwijzend naar de eenzame Melrose, ’s morgens vroeg inspiratie opdoende op de scheiding van land en water. De wat sinistere sfeer wordt mooi geproduceerd door de klanken uit de duduk. Van het laatste deel van de medley Pankauken-tanz/wecker-tanz/Ninker word je dan weer heel vrolijk. Een gedragen, fraai uitgewerkte versie van het oorspronkelijk Deense Toreby Ligsalme sluit de zeer afwisselende cd af. Het is het enige nummer dat is voorzien van (woordloze) vocalen door Kerstin Blodig. Maar het is toch vooral inventieve improvisatie van cellist Mayr die het nummer van een intrigerende spanning voorziet.