Jan Duindam – Viajando

Jan Duindam - Viajando

Viajando

Vanaf eind jaren zestig speelt Jan Duindam gitaar en zingt hij. Hij groeide op in een gezin van vijftien kinderen en kon met zijn gitaarspel een universum voor zichzelf creëren. Zijn eerste band was een familieband – Tail Toddle – die een zekere roem vergaarde en ook een lp uitbracht in 1972 op het illustere Stoof label: Tot leeringhe ende vermaeck. Jan Duindam’s solo-lp Thoughts (1978) groeide uit tot een cultplaat, die door de leden van Midlake als een belangrijke invloed werd genoemd. Daarna verschenen er nog een cd van Interweave (1986) en een van Emerald Project (The three pillars, 1996). Meer en meer gingen meditatieve en spirituele aspecten een rol spelen in de muzikale koers van Duindam. Op de cd Viajando ontmoeten de singer/songwriter en de spirituele geest elkaar op gelijkwaardige wijze. De hele plaat ademt een serene sfeer uit en biedt uitgebreid de mogelijkheid om je mee te laten voeren naar onmetelijke einders vol innerlijke rust. Maar tegelijkertijd bieden de liederen een houvast, met kundig gitaarspel en geïnspireerde zang. De teksten sluiten duidelijk aan bij de zoektocht naar innerlijke balans, zonder daarin door te schieten. Het nummer In the heart verscheen eerder in een wat andere vorm op de lp Thoughts onder de titel The point of life.
Aan de cd werkten een flink aantal muzikanten mee, op instrumenten als cello, harp, tin whistle en viool. Ook zijn twee broers Nol en Stefan, met wie Jan Duindam al actief was in Tail Toddle, verleenden hun muzikale medewerking in één track. Cirkel rond?