John Kirkpatrick – Tunes from the trenches

kirkpatrick trenches

Tunes from the trenches
(Fledg’ling 3099)

Songs from the first and second world wars is de ondertitel van de nieuwste cd van John Kirkpatrick. Zoals gebruikelijk hoef je bij een product van de Engelse trekzakspecialist niet te vrezen voor de kwaliteit, die immers steevast hoog is.
De laatste jaren maakt Kirkpatrick vrijwel uitsluitend soloschijven. Dat geldt voor de leadzang en de instrumentale begeleiding ook voor deze cd. Concertina, de oude bekende Hohner trekzakken en de knoppenaccordeon trekken voorbij, aangevuld door een reeks van simpele percussie-instrumenten en andere geluidvoortbrengers als kazoo en fluitjes. Omdat de meeste composities ‘soldaten’liederen zijn, heeft Kirkpatrick zijn vier zoons opgetrommeld om als zangcolonne op te treden. Het komt de authenticiteit ten goede. Je hoort bekende – It’s a long way to Tipperary, I didn’t raise my boy to be a soldier, Run rabbit run, The last long mile – en minder bekende songs, maar er is volop afwisseling.
Van de marsen tot de cynische zelfspot, van anti-oorlogsliederen tot klaagliederen. Daarmee geeft Kirkpatrick een redelijk gevarieerd beeld , al kan je natuurlijk nooit volledig zijn in 15 songs. Opvallend is ook de stemmingswisseling en melodie-ontwikkeling als we de cd van begin tot eind volgen. Dankzij die chronologie is tevens een stukje muzikale evolutie waar te nemen, ook in liederen rond de oorlogen.
Het bijgevoegde boekwerkje geeft veel achtergrond informatie over de songs, componisten en situaties. Je kunt het album dus beschouwen als een muziekhistorisch werkstukje. Dat Kirkpatrick op zijn bekende, enthousiaste wijze zich vol overgave op de uitvoering stort, maakt het ook luisterbaar. Nu nog live!