Khun Narin Electric Phin Band – II

Khun Narin electric

II
(Innovative leisure IL2036, Bertus)

Wie precies deel uitmaken van de Khun Narin Electric Phin Band kunnen we niet uit de promo cd achterhalen. Wel dat de groep uit Thailand komt en vernoemd is naar de driesnarige luit (phin prayuk). Via een video op YouTube werden ze opgemerkt door de Amerikaanse geluidstechnicus en producer Josh Marcy. Die reisde in 2014 naar verlaten streken in Thailand om het debuut van de groep te registreren.
Een jaar later keerde hij terug voor de opvolger, simpelweg II genaamd. De formatie schijnt van samenstelling te zijn veranderd… We geloven dat wel. Verwacht geen traditionele Thaise muziek, of lounge muziek uit de inmiddels als paddenstoelen uit de grond schietende Thai restaurants. Om een indruk te geven: Khun Narin electri Phin band stuurt de klanken van de instrumenten steevast door effectapparatuur als phaser, distortion en nagalm. Naast die luit is er percussie, een bas en het lijkt me toch ook een ordinaire gitaar. Een en ander wordt versterkt en weergegeven door hun ‘P.A.’, een 8 luidsprekers bevattende toren met een hoop toeters en bellen er aan.
Wat je krijgt is ‘Mindblowing psychedelica from Thailand’, dat is ten minste het motto van de band. Wat opvalt is de toegankelijkheid van de muziek. Niks exotisch, soms doet het uiterst mainstream aan. En enigszins amateuristisch, zoals de standaard opmaat van de percussionist als intro bij ieder nummer. En nergens echt virtuoos. Maar juist het ontbreken van het een en het aanwezig zijn van het andere maakt de muziek van Khun Narin electric Phin band smakelijk.
Je kan dit gerust opzetten bij een of ander huisfeest (geen houseparty, want daar is het te melodieus voor) en belangstellende vragen krijgen over die leuke deuntjes. Een zomerse verrassing dus…