Lenny & De Wespen – Zin

Zin
(Wesp Records LEDW003, Coast to Coast)

Lenny en De Wespen maakte in het eerste decennium van deze eeuw twee cd’s, waarvan zeker de meest recente – Geen helden meer – een overtuigende indruk maakte. De groep was ook een van eersten die het nummer To make you feel my love van Bob Dylan oppikten. Onder de titel Dat jij de ware bent fungeerde het als het afsluitende nummer van Geen helden meer. Een succesvolle promotietour van de cd had Wouter Berlaen (bas) en Stoy Stoffelen (drums) in de gelederen.
Frontman Lennaert Maes besloot echter zijn eigen plan te trekken. Hij richtte zich op het cabaretcircuit en maakt in 2010 de solo-cd Verschil moet er zijn. In 2015 gevolgd door de live-cd De cabaretliedjes.
Nu, zo’n acht jaar na het uitvallen van Lenny en De Wespen, is er dan een terugkeer van de groep met een nieuwe cd. Oudgedienden Andries Boone (mandoline, gitaar, viool, dobro) en Steven Vervaet (gitaar en toetsen) zijn van de partij. Ze worden aangevuld door Mathias Moors (bas) en Bert Huysentruyt (drums).
Zin opent met een stevig rockgeluid in het nummer Comeback. Geen verhaal over waarom de groep weer de draad op heeft gepikt, maar een licht filosofische blik op het weerzien van een dierbare. Daarna volgen twee singles, die dientengevolge makkelijk in het gehoor liggen en muzikaal mainstream zijn vormgegeven. Twee prominente kleinkunstzangers vervullen een gastrol: nestor Jan de Wilde (in Ik doe niet meer mee) en de inmiddels al niet meer zo jonge hond Niels Boutsen (Stoomboot). In de Verzekeringsblues geven Lenny en Niels aan ons mee dat je alles kunt verzekeren, behalve dat je lief bij je zal blijven.
De rest van het repertoire klinkt aanstekelijk, zonder echte potten te breken. Wel een bijzondere slottrack van de cd in de vorm van het verstilde Elke dag, een afscheidslied. Wellicht een in memoriam, maar dat hoeft het niet per se te zijn.
Je mag gerust zeggen dat het een goed idee was van Maes en consorten om Lenny en De Wespen nieuw leven in te blazen.