Leo de Kruis – Terug bij de rivier

Leo de Kruis - Terug bij de rivier

Terug bij de rivier

Leo de Kruis heeft zijn sporen in de Nederlandse folk al dik verdiend, maar besloot er toch nog een hoofdstuk aan toe te voegen. Eind jaren ’70 startte de folkband waarmee hij de meeste bekendheid zou verwerven: Sistrum. Na twee lp’s met voornamelijk Nederlands traditioneel materiaal (waarvan Wonderlijke reis het NFS predicaat Meesterwerk verdiende), verscheen er een audiocassette onder de titel Gestrikt, met daarop vooral door Leo de Kruis geschreven liedjes. Met zijn nieuwe cd Terug bij de rivier sluit Leo met name hierbij aan. Eind jaren ’80 hield Sistrum op te bestaan, om in 2000 plotseling weer tot leven te komen (wat tot 2007 duurde). Op de cd Over de rivier, die in 2005 verscheen, tekende de Kruis voor veel melodie- of tekstbijdragen.
De titel van de nieuwe cd sluit dus duidelijk aan bij de laatste van Sistrum. Dat is niet de enige verwijzing naar het verleden. Drie nummers van Terug bij de rivier verschenen eerder op Sistrum geluidsdragers: Dokters rock en Vader kan alles zijn te vinden op Gestrikt en De vegetariërs (een tekst van J.H. Speenhoff uit 1903) vond eerder een plekje op de afscheids-cd van de groep.
De overige negen nummers werden recent door Leo de Kruis geschreven en zijn van bovengemiddelde kwaliteit. Cd-opener Ons land is het ultieme voorbeeld van ’s mans stijl: een geëngageerde tekst met een vleug humor, een direct aansprekende melodie die toch voldoende eigenheid kent, en een gedreven uitvoering. Maar Leo heeft ook een poëtische kant: in het titelnummer kenschetst hij zijn eigen woongeschiedenis aan de hand van het altijd aanwezige water.
Alle instrumenten werden door de Kruis zelf ingespeeld, op de viool na (en de mandoline in één nummer), waarvoor Joram Peeters werd ingeschakeld. Die deed dan ook weer het hoesontwerp. De opnames vonden plaats in Leo’s eigen opnamestudio. Veilig dus om te stellen dat het echt een soloproject betreft. Wie goede herinneringen aan Sistrum bewaart, zal zich ongetwijfeld door deze cd aangesproken voelen.