Mannen van Naam – Morgen is ver

Mannen van Naam - Morgen is ver

Morgen is ver

Leek de cd Verder van Mannen van Naam nog de bekroning van een project van drie ex-Pater Moeskroen leden, nu is duidelijk dat de heren een en ander willen bestendigen. Dit zetten ze kracht bij door een cd met vijftien tracks uit te brengen onder de titel Morgen is ver, vergezeld van een live-dvd van het programma aansluitend bij de cd Verder, waarmee Mannen van Naam een bonte verzameling aan podia betrad.
Opnieuw is Ad Grooten (gitaar, mandoline, banjo, bouzouki, cister, ukelele, dulcimer, fluit, doedelzak, toetsen) de leverancier van het materiaal voor de cd, hier en daar bijgestaan door Ton Smulders (zang, gitaar, ukelele, mondharmonica). Soms nogal serieus van toon (Het kronkelpad, Oktoberkind, De hoogste tijd, Altijd blijven dromen), dan weer olijk (Deze dag, Mooie mensen, Het goeie leven). Maar vooral ook melancholisch. Er is een zeer geloofwaardige Nederlandse variant op Dougie Maclean’s Caledonia onder de titel Ik kom thuis. In Muze draait het om het terugvinden van inspiratie om het leven weer de moeite waard te maken. Joni is een ode aan Joni Mitchell, en met name aan haar lp/cd Blue. Ook is er plaats voor twee mooie instrumentale stukken: De Zweedse hond en Toscane. Afsluiter van de cd is het nummer Brilletjes (over de hoeveelheid thuis rondslingerende leeshulpjes), dat in 2013 als single verscheen. Wilbert van Duinhoven hanteert de basgitaar en voegt nog accordeon, melodica, cavaquinho en viool toe. Gastmuzikant Arthur Bont verzorgde alle percussie (onder andere cajon, wasbord en triangel). Dit alles zorgt ervoor dat Morgen is ver een aanstekelijke plaat is geworden met ruim voldoende afwisseling.
De dvd bevat live-opnames die werden gemaakt op 28 juni 2013 in Theater Peeriscoop in Gorichem. Het overgrote deel van de uitgevoerde nummers zijn in studioversie te vinden op de cd Verder. Maar er zijn ook twee tracks afkomstig van de solo-cd van Ad Grooten, Eilandskind. Ze worden ook door hemzelf gezongen. Nu is Grooten een begenadigd instrumentalist, zijn zangkwaliteiten houden hiermee geen gelijke tred. Toch slaat hij zich er aardig doorheen. Ook zijn er twee nummers uit de oude Pater Moeskroen-doos getrokken: Café Vergetelheid en Bertusdeun. Ook daarvoor schreef Ad Grooten immers een flink deel van het repertoire. Ton Smulders is een makkelijke verteller, en dat laat hij op het podium duidelijk blijken. Mannen van Naam weet het intiem te houden. De bescheiden omvang van de Gorkumse theaterzaal helpt daar goed aan mee.