Marilis Orionaa – La destinada

orionaa

La destinada
(Armugah/Darenla 176405)

Twee decennia geleden werd ik aangenaam verrast door een zeer merkwaardig optreden op het Dranouter Folkfestival. Een langharige jonge Française, met de uitstraling van een herderin die net van bij de geiten die ze hoedde was weggeplukt, zong in een taal waar ik geen hout van kon maken. Met een trio dat slechts bas, gitaar en percussie bespeelde. Een fascinerend concert, vooral door de verstilde liederen, naast vurige equivalenten, waarbij de zangeres flink vocaal uithaalde (letterlijk en figuurlijk).
Orionaa bleek uit de Bearn te komen, in de uitlopers van de Pyreneeën en de taal was een variant van het wijdverspreide Occitaans. Twintig jaar later is er pas haar vijfde volledige cd. Er is niet veel veranderd sindsdien. Zelfs de begeleiders, Olivier Kleber-Lavigne op gitaar en Nicolas Martin Sagarra als percussionist zijn al jaren lang haar trouwe adjudanten. Meer omkleding heeft de muziek van Orionaa niet nodig. Het duo is in staat ingetogen als energiek te spelen.
Wel is de muziek geëvolueerd, zeg maar volwassener geworden. Alle tracks staan nu als een huis. De stem van de Bearnaise is nauwelijks veranderd, wel rijper en nog diepgaander. Als je de schitterende ballad Que ’t balharei la man ­- een bemoedigend lied om de slaap te vatten – verstil je en geniet je van de schoonheid van de ballade. Que ’t saludi Maria  is een schoolvoorbeeld van hoe je studiotechnieken spaarzaam, maar uiterst effectief inzet om sfeerverhoging te creëren in een lied.
Onderhuids zit nog steeds de strijd voor erkenning van de eigen taal en cultuur, maar het lijkt alsof het meer gestroomlijnd is en minder provocatief. Qua ritmen is er volop afwisseling: van trage, zuigende balladen tot swingende uptempo nummers, een enkele zelfs met Caribisch aandoende cadans. Alle composities zijn van eigen makelij, op één hertaalde tekst van Victor Hugo op muziek van Brassens na.
Marilis Orionaa zingt met het hart en schrijft met het hoofd. La destinada is een schijf die een wereldwijde aandacht verdient.