Mescaria – Mescaria

Mescaria
(Materiali Sonori 99125 / Xanga Music Distribution)

Waar precies het Italiaanse viertal Mescaria vandaan komt blijft vooralsnog onbekend. De zeer beperkte hoesinformatie geeft daarover geen uitsluitsel. De muziek kunnen we wel categoriseren, namelijk uit de streken Campania en Puglia. Het midden van Italië dus, met de tarantella en de pizzica. Toch is Mescaria niet de zoveelste groep die zich stort op het reproduceren van de opzwepende muziek.
Toegegeven, dat opzwepende zit in het bloed en krijg je er niet uit. Maar niet de onvermijdelijke tamboerijn overheerst in het klankenspectrum van dit viertal. Er is wel een overtuigende percussionist, Gabriele Pozzolini, maar hij speelt naast de schellenring andere slagwerken, waaronder de daf. Dat brengt al wat eigenheid in de klankkleur.
Daarnaast is een hoofdrol weggelegd voor harmonicaspeler Modestini Musico. Die man trekt, duwt, sleurt en knijpt in zijn instrument. Vooral de strakke, pompende staccato riffs die hij uit zijn instrument tovert spreken tot de verbeelding. En dan gooit hij er met gemak zo nu en dan nog even een solootje tegenaan.
Die soli zijn grotendeels besteed aan violist en mandolaspeler Vieri Bugli. Als een dief in de nacht sluipt hij de melodie binnen, begeleidt eerst sterk en knap en knalt er dan meer dan overtuigend uit met swingende improvisaties en vingervlugge loopjes. Rest nog zangeres en gitariste Arianna Romenella. Haar snarenspel valt wat weg in het geweld der giganten, met uitzondering van het eerste deel van Rodianella, maar haar stem is uit duizenden. Met dat typerende Italiaanse nasale, maar ook met krachtige uithalen, vol, met dynamiek en loepzuiver.
U zult begrijpen dat ik zeer onder de indruk ben van het titelloze debuut. Herkenbare muziek uit het midden van Italië, maar toch met een duidelijk heel eigen patroon, klankkleur en aanpak. Krachtige en opzwepende dansen, inderdaad met onontkoombare tarantella en pizzica, worden afgewisseld met indringende songs of gecombineerd aangeboden. Verrassend is bijvoorbeeld het lied Mori Shej, een mix van een melodie uit de streek en een gipsy- of Balkanritme. Overigens zijn alle songs en melodieën, op het fraaie instrumentale, snelle en gedreven  T(h)e Stone van Musico,  coproducties van de groepsleden.