NinaLynn – Hummingbird

Hummingbird
(Strictly Country Records, www.ninalynn.nl)

Een song van Taylor Swift werd de inspiratie voor een muzikale carrière, en na de eerste aanzet ging het ineens allemaal heel snel voor NinaLynn. De Nederlandse singer-songwriter uit Woerden begeeft zich met haar eigen composities meer in het americana/country geluid.

Ze werd bewonderd door Pieter Groenveld van Strictly Country Records die samen met haar de demo Imaginations opnam. Enkel gewapend met een gitaar zingt NinaLynn vijf eigen songs en vijf covers van haar grote voorbeelden. De eerste stap naar een volledig bandalbum was gezet, en tijdens de eerste kennismaking met multi-instrumentalist en studiotechnicus Janos Koolen klikte het onmiddellijk.

Een gitaarsticker met een kolibrie erop leidde tot de albumtitel en de symboliek van vrijheid en warmte – thema’s die nauw aansluiten bij wat NinaLynn wil vertellen met haar muziek.

Hummingbird telt tien songs, waarvan negen van eigen hand, en één traditional, bekend uit het repertoire van Eva Cassidy (Bold young farmer). NinaLynn wordt als de nieuwe Nederlandse countrybelofte beschouwd, maar er is veel meer te horen op Hummingbird dan louter dit genre. Ze heeft ook duidelijk liefde voor folksongs, en daarmee gaat ze veel breder dan de abrupte afbakening van wat in Nederland ‘country’ genoemd wordt. Maar ach, dat hokjes-denken moet vooral niet van toepassing zijn, het gaat er vooral om dat NinaLynn haar eigen muziek etaleert, en daar hopelijk de aandacht van het grote publiek mee weet te trekken. Talent en een prettige zangstem alom, plus een prima album dat absoluut gehoord mag worden is een feit.

De productie van Koolen steekt subliem in elkaar, al bekruipt je op sommige momenten het idee dat de zang een beetje verdrinkt in de gelaagde muziek. Er wordt hoogwaardig gemusiceerd door onder andere Lucas Beukers (bas), Arthur Bont (drums) en Joost van Es (fiddle). Een groot deel van het instrumentarium, dat voornamelijk uit snaarinstrumenten bestaat, wordt door Koolen gespeeld. Naast akoestische gitaren, mandoline en banjo is er ook lekkere ’twang’, gedreven gespeeld op de elektrische gitaar in bijvoorbeeld Clear blue skies.

De klarinet in Grandma & me houdt jammer genoeg de cliché in stand van de ouder wordende mens in associatie met de klank van dit instrument, ooit in het leven geroepen door het bekende viertal uit Liverpool. De mandoline en banjo sprankelen in Head over heart, een song die zich perfect leent als eerste single. Freebird sluit daarbij ook mooi aan, Spirit guide daarentegen verrast door het gebruik van een oosters percussie-instrument, dat het lied een speciale beweging meegeeft. Ninalynn kan uitpakken in heerlijke uptempo drives, maar ze kan ook heel dromerig ingetogen akoestische liedjes vertolken.

Hummingbird is een voortreffelijk debuut, en de volmondige bevestiging dat we ongetwijfeld meer gaan horen van dit grote talent.