Rajery – Bedia

rajery

Bedia

(Les studios de la Ruche 10201 401 / Xango Music Distribution)

Er was een periode halverwege het eind van het laatste decennium van de voorgaande eeuw dat muziek uit Madagaskar heel populair was in West Europa en ook Nederland. Groepen als Tarika en muzikanten als accordeonist Regis  Gizavo speelden met regelmaat op de wereldmuziekpodia en zelfs in doorsnee theaters. Zoals vaak bleek er sprake van een opgeblazen hype, die net zo snel verdween als dat ‘ie gekomen was. Jammer, want de muziek van het Zuid Afrikaanse eiland biedt meer dan alleen een exotische versnapering. Zo produceert grootmeester van de valiha Rajery, artiestennaam voor Germain Randrianarisoa, met Bedia een groots album. Daarop toont de muzikant zijn virtuositeit op de bamboeharp. Wat een behendigheid, instrumentbeheersing, fantastische klank en heerlijke muziek. En dat voor een éénhandige muzikant! Over het algemeen is die muziek vrolijk, met een ietwat melancholische ondertoon. De vlotte afwisseling van noten zou op een gitaar gespeeld waarschijnlijk wereldnieuws zijn geweest, maar op een ‘simpel’ instrument als de valiha –vaak niet meer dan een holle bamboescheut, bespannen met remkabels- nauwelijks interessant voor de grote wereld. Jammer dan, maar Rajery tilt het niveau van de Madagaskse en valihamuziek naar een absoluut hoogtepunt. Op een beperkt aantal tracks krijgt hij bijstand van Prabhu Edouard op tablas. Luister naar hoe twee muzikanten in duel/duet elkaar opzwepen en een schitterend swingende track neerleggen met beperkte middelen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de productie: geen groot internationaal label, vandaar weinig tot nauwelijks toegevoegde informatie. Maar minimaliteit groeit hier uit tot maximaal presteren en genieten.