Reelroad – Past the gates

reelroads

Past the Gates
(CPL  009)

Het landelijke tafereel op de voorkant van de gatefold cd en de groepsnaam Reelroad doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een of andere country- of Americana band. Het tegendeel is waar. De zevenpersoonsformatie komt uit Noord Rusland/Siberië en speelt hedendaagse bewerkingen van traditionele liedjes en melodieën uit die regio. Met instrumenten als fluit, draailier, doedelzakken, gusli, harp, herdersfluit, viool, maar ook (elektrisch) gitaar, bas en drums. Geen folklore dus maar heuse Russische folkrock.
Je krijgt zowel uptempo songs als mooie ballads, instrumentaal of meerstemmig gezongen. De aanpak en het geluid roept associaties op met een andere belangrijke vertegenwoordiger van het folkrockgenre in Rusland, Otava Yo. En dan komt de aap uit de mouw. Want een deel van de leden van laatstgenoemde, is eveneens muzikant in Reelroad.
Reelroad komt wat serieuzer over en de sound is iets meer gesofisticeerd. Neemt niet weg dat je met volle teugen ook van dit gezelschap kunt genieten. Wat – evenals bij Otava Yo – opvalt zijn de vrijwel continue multivocalen. Dat geeft wel extra kracht aan de liederen. En als je dan een lied met ‘solo’ zang hebt, zoals The old man’s plot, dan valt des te meer de knappe wijze van instrumentatie en muzikale invulling op. Want daarin is de groep ijzersterk.
Verfijnde, geraffineerde arrangementen, transparant en toegankelijk. De trage ballad  A birch grove is nog zo’n voorbeeld. Startend als een melodische ballad gooit het zevental er telkens een laagje bij, waardoor een knappe, natuurlijke dynamiek wordt gecreëerd. Maar ook in de recht toe recht aan liederen of instrumentalen als Knobstick en By our gate zit voldoende elegantie.
Weer een prima cd in de reeks van Christian Pliefke.