Rita Hosking – Frankie and the No-go road

Rita Hosking

Frankie and the No-go road

Geïnspireerd door de boeken van Joseph Campbell en Dr. D Forbes gaat Rita Hosking terug naar de pure wereld van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerikaanse continent. Dat pure speelt een aanzienlijk grote rol in de sound van Hosking, want deze singer-songwriter kiest voor een minder gepolijste aanpak, maar wel voor een geluid dat heel eerlijk en oprecht is. Opgegroeid in Californië, als dochter van een houtzager en de kleindochter van een mijnwerker, weet ze het kleine enorm te waarderen.
De onafhankelijke songschrijfster houdt haar muzikale activiteiten vooral in eigen beheer, maar is daarmee zeker geen kleintje! Gewapend met de banjo, tenor-gitaar en mondharmonica kan deze dame zowel solo als in allerhande bandbezettingen optreden. Frankie and the No-go road klinkt behoorlijk bluegrass, al zijn alle instrumentaties geheel in dienst van haar mooie onderhoudende songs.
Hosking heeft een prettige stem die je dwingt om te luisteren. Dit album werkt vanuit een verhaallijn over Frankie die net als Columbus geromantiseerd wordt, totdat de daadwerkelijke verhalen boven komen. Het gaat over de macht, hebzucht en egoïsme van de moderne wereld tegen de oorsprong en natuur van de mens, met teksten als: ‘we don’t want no blood mister, we just want back our land’. De slotconclusie is dat de weg naar onze toekomst nog heel lang is en de slechte paden heel verlokkelijk kunnen zijn.
Dit alles heeft Hosking verpakt is prachtige songs die zeker niet per definitie bij elkaar horen. Enkel in de begeleidende tekst in het tekstboekje wordt het verhaal met enkele zinnen aan elkaar geschreven, maar inhoudelijk kan iedere songs moeiteloos op zichzelf staan. De muziek is volledig aangekleed met gitaren, banjo’s, mandoline, dobro, drums en contrabas. Opnametechnisch klinkt het heel helder en mooi in balans.
Frankie and the No-go road is een lekker transparante verzameling van prima songs met een duidelijke Amerikaanse achtergrond.