Sido Martens – Niemand is van iemand

Niemand is van iemand vk https://youtu.be/Y8U2bw8_ydM

Niemand is van iemand

Liefhebbers van de poëtische liederen die uit de pen van Sido Martens vloeien hebben niets te klagen. Een schier onophoudelijke stroom van zacht schijnende pareltjes wordt de wereld ingestuurd. Ditmaal heeft dat de vorm van een kartonnen doos met daarin een achttien nummers tellende cd en een 32 pagina’s dik boekje, waarin alle teksten van de nummers te vinden zijn. De teksten van Sido Martens zijn associatief van aard, zonder zich te verliezen in onnavolgbare bespiegelingen. Ze snijden hout en proberen je tegelijkertijd te prikkelen. Ondanks merkwaardige woordkeuzes als zeewee, bloedkus en droomdolen is er weinig mystieks aan. En hier is landrot een welvaartskwaal. De teneur van de cd is die van een mens op zoek naar menselijke warmte in steeds killer wordende tijden.
Sido Martens hanteert op Niemand is van iemand gitaar, mandoline, e-bow en mondharmonica. Zijn zangstem wordt op verschillende plaatsen ondersteund door die van Annemarieke Coenders. Zoals te doen gebruikelijk verzorgt Willo de Bildt de bastonen, het vertrouwde slagwerk van Lielian Tan ontbreekt (ditmaal?). Daarnaast kleuren instrumenten als saxofoon, bugel, trombone, tuba, viool, accordeon en toetsen het muzikale spectrum in.
Wonderlijk toch hoe Sido Martens het presteert om de haverklap met een kwalitatief hoogstaand product voor de dag te komen. Mooi dat er in der pers en bij liefhebbers veel waardering is voor zijn initiatieven. Nog mooier zou het zijn als de bescheiden oplage die hij steeds laat produceren binnen de kortste keren uitverkocht zouden raken. Dat dat niet het geval is, is nog het meest wonderlijke.