Stathis Skandalidis – Plays Gilbert Isbin

skardalidis isbin

Plays Gilbert Isbin
(
Tern 007. Verkrijgbaar via Amazon, i tunes, CDbaby of )

Vlaming Isbin is een extraordinaire muzikant. Zijn hele carrière lang is hij ongebonden, buiten hokjes denkend en spelend. Soms kan je hem avant-gardistisch noemen of improviserend jazzmuzikant, maar dan komt hij weer met een werkstuk of formatie waarin wereldse klanken de hoofdrol spelen. Of met een heuse cd vol met Nick Drake covers. Dat was nog op gitaar. De laatste jaren switchte Isbin naar de luit. Ook daarop is hij inmiddels door de incrowd ontdekt. Isbin is geen klassiek luitspeler. Eerder zou je hem hier de avant-gardist kunnen noemen, want zijn composities zijn niet gebonden aan stijlen of… en daar gaan we weer met de beschrijving van deze onconventionele artiest.
Stathis Skandalidis kun je wellicht een compagnon van de Belg noemen. Klassiek geschoold gitarist uit Rhodos, die tevens luitspeler is. Hij nam 23 werken van Isbin op. Zijn techniek laat niets te wensen over, maar zijn spel is eveneens toegankelijk. Stathis weet de rijkdom uit het instrument – een achtsnarige luit – te halen door fraaie harmonieën. ‘Alles gecomponeerd, geen improvisaties dit keer’ schrijft Isbin in de bijsluiter bij de cd. Het is een illustratie voor het gegeven dat Isbin behalve de onverwachte toonsoortwisselingen, aparte en aperte notenopeenvolgingen ook fraaie harmonieën en diepgang in zijn werken brengt.
Verwacht dus geen recht toe recht aan deuntjes, maar vrije(lijke) melodieën, echter met kop en staart. De composities zijn afkomstig uit twee collecties: Harvest en 7 old flemish songs for solo lute. En dan valt je op dat die paar bekende deunen traditionals zijn als Komt vrienden in de ronde, Het viel een hemels dauwe of Daer zat een sneeuwwit vogeltje. Maar het zal Isbin niet zijn of hij maakt er iets speciaals van. En Skandalidis… die laat de composities van Isbin blinken als zilveren waterdruppels.