Stephanie Struijk

stephanie-struijk-stephanie-struijk-cd-500x500

Stephanie Struijk

In 2005 maakt singer-songwriter Stevie Ann – artiestennaam van Stephanie Struijk – haar succesvolle debuut-cd Away from here, waarvoor ze een Zilveren Harp ontvangt. Ze weet het succes redelijk goed vast te houden met een viertal vervolgalbums.
Maar dan gebeurt er iets bijzonders. Ze heeft een optreden staan in de buurt van Minneapolis, maar moest eerst nog naar Los Angeles. Daniël Lohues, die vaak naar Amerika gaat om te schrijven en roadtrips te maken, hoort dat. Hij biedt aan om Stephanie van LA naar Minneapolis te brengen met de auto en om onderweg samen met haar een nieuwe plaat te maken. Tijdens de reis van Los Angeles naar Minneapolis merken ze dat de liedjes zich het beste laten vertellen in het Nederlands. De inspiratie ontstaat als vanzelf. Niets staat vast tijdens deze reis, behalve dan dat Stephanie op een bepaalde datum in St. Paul moet zijn voor een optreden.  Ze schrijven veertien liedjes in elf staten.
Die zijn allemaal op het titelloze album te vinden, dat vanwege de keuze voor het Nederlands onder haar eigen naam verschijnt. De liedjes gaan onder andere over het maken van een nieuw begin, het verlangen naar thuis, en over de magie van geluksmomenten. Uit de teksten kun je makkelijk opmaken dat ze zijn ontstaan in een ontspannen situatie, waarin tijd is voor reflectie. Landschappen en steden bepalen het beeld. Dat geeft een pastorale sfeer aan het geheel.
Op de cd wordt de zangeres, die tevens gitaar en piano speelt, bijgestaan door Bernard Gepken (gitaar, banjo, mandoline), Hein Offermans (contrabas) en Daniël Lohues (gitaar, piano, harmonium, accordeon, achtergrondzang). De basisopnames werden gemaakt aan de keukentafel in Lohues’ thuishaven Erica, de nabewerking, geluidsmix en mastering werden gedaan door Frans Hendriks.
De vraag is of het om een éénmalig project gaat. Mocht Stefanie de Nederlandse taal vanaf nu omarmen, dan ben ik benieuwd naar de onderwerpkeuze voor haar liedjes. Ze zullen ongetwijfeld dichter bij het gewone, dagelijkse leven staan.