Ton van Bergeijk – Pickin’ again!

Pickin’ again!
(Ice ’n Slice Records 89065-2)

Ton van Bergeijk is een begenadigde oudgediende op het gebied van fingerpicking gitaar, ukelele, banjo en mondharmonica. In de jaren ’60 vormde hij een duo met zanger/gitarist Philip Kroonenberg. In de jaren ’70 maakte hij vijf lp’s met fingerstyle ragtime en blues voor het Kicking Mule label van de Amerikaan Stefan Grossman. Pickin’ again is echter zijn eerste solo-opname sinds 1979.
Door zijn werk als systeemprogrammeur kwam van Bergeijk begin jaren ’80 niet meer aan spelen toe. In ’83 besloot hij daarmee te stoppen en te gaan voor het maken van muziek als broodwinning, als lid van diverse begeleidingsbands en -orkesten. Hij maakte onder andere deel van het Boulevard of Broken Dreams Orchestra, De Izzies, The Beau Hunks en The Dutch Swing College Band. Daardoor kwam hij in aanraking met veel verschillende stromingen: van Transsylvanische fiddletunes tot free jazz, en van klassiek tot funk. Al die muzikale invloeden hebben hun sporen nagelaten in de huidige speelstijl van Ton van Bergeijk.
Dat hij nog steeds een meester op de gitaar is weet je al een paar seconden nadat je de cd in de speler hebt gestopt. 14 nummers telt de cd, waarvan 9 van de hand van de gitarist zelf. Just blues (and a wee bit o’ jazz) luidt de ondertitel van Pickin’ again! en dan moet je vooral denken aan swingende tonen. Ton van Bergeijk is ook een verdienstelijk zanger, die vooral goed sfeer kan brengen. Het vijftal instrumentale nummers vormt een prettige afwisseling met de melancholisch getinte liedjes.
De cd is gestoken in een eenvoudig kartonnen hoesje, maar op de website van Ton van Bergeijk is een pdf te downloaden met daarin toelichting op het project en de opgenomen nummers. Bovendien tref je notenschrift en tablatuur aan.
Een genoegen voor de aandachtige luisteraar en voor de geoefende gitarist.